Een geschilderd portret was in adellijke kringen in de 17de– en 18de eeuw vanzelfsprekend. Elke edelman/vrouw werd minstens één keer in zijn leven in verf vereeuwigd. Het was een kostbare aangelegenheid. Er werd niet dagenlang geposeerd; een schilder verrichte voorwerk in het atelier door de achtergrond, het lichaam en kleding alvast vooraf te schilderen. Personen kregen vaak dezelfde houding: mannen een kwartslag gedraaid naar rechts en vrouwen een kwartslag naar links. In kasteel Hoensbroek zijn diverse portretten van historische bewoners aan de wanden te vinden, we hebben er een aantal ’tot leven gewekt!’

Anna Catharina

Ook wel de blauwe dame van de Groene Kamer genoemd. Anna Catharina Rijksgravin van Schönborn trouwde in 1720 met markies Frans Arnold van Hoensbroek en samen kregen ze niet minder dan 24 (!) kinderen. Ze bewoonden Kasteel Hoensbroek en de Groene kamer werd haar slaapdomein, geheel in Régence-stijl ingericht met een hemelbed met groene gordijnen. Haar portret hangt op de schouw.

Maak kennis met Anna Catharina

Niet al haar 24 kinderen overleefden de bevalling, enkelen stierven in het kraambed of overleden op jonge leeftijd. Volgens de familie stamboom zijn er 6 kinderen nooit volwassen geworden. De voorzieningen op gebied van hygiëne en gezondheidszorg waren totaal niet vergelijkbaar met die van ons vandaag de dag. Het zal menigeen hebben geboeid dat ook bij de adel hoge kindersterfte voorkwam en zo is wellicht het volgende mysterieuze verhaal ontstaan.

Lees meer over de blauwe dame! 

Isabella Maria

Gravin van Schellardt-Obbendorff. Geboren gravin van Hoensbroek in 1733. Zij was een jongere zus van Lotharius Frans en trouwde met Alexander Rijksgraaf van Schellardt-Obbendorff. Ze is gekleed in groen huzarenkostuum met 12 paar gouden brandebourgs en een rode mantel met 4 paar brandebourgs, afgezet met een rand bont.

Maak kennis met Isabella Maria

In de rechterhand een klaroen. Bij de linkerhand is een bontmuts met panache en een rozet met één parel. Zij draagt een portretkostuum een soort Huzarenkostuum met klaroen in de hand. We mogen aannemen dat deze adellijke dame niet heeft gediend in het van oorsprong Hongaarse/Poolse ruiterleger (Huszár: piraten).

Philip Damiaan

We kennen Bisschop Philip Damiaan vooral van de legende over de geheime kamer van Kasteel Hoensbroek. Volgens de legende was hij een grote, omvangrijke man, zeer goedig van aard en minzaam in de omgang. Op 11 december 1792 verschenen er Franse troepen in Roermond. In navolging op de Franse Revolutie werden alle edelen vervolgd.

Maak kennis met Philip Damiaan

Ook de bisschop moest vluchten. Hij vluchtte naar zijn ouderlijk huis -kasteel Hoensbroek- en verstopte zich in dit kamertje dat ligt ‘verscholen’ tussen het plafond van de Speul en de vloer van Op de garderobbe. Een muurkast verborg de trap.

Sophia Charlotte

Was Rijksgravin van der Leyen en tot Hohengeroldsegg (1734-1807) en trouwde in 1762 met Lotharius Franciscus Wilhelmus Henricus Hyacintus Victor. Zij waren de laatste vaste bewoners van Kasteel Hoensbroek. Wie denkt dat een bezoekje aan de kapper of de schoonheidssalon typisch iets is van onze tijd heeft het mis! Ook de grafelijke familie van Hoensbroek werd in de 18e eeuw geplamuurd, gepolijst en geknipt door de beste kappers.

Maak kennis met Sophia Charlotte

Hoe is het mogelijk dat bijvoorbeeld Sophia Charlotte er zo prachtig en mooi opgemaakt uitzag?  Op het portret is haar kapsel oogverblindend in model en haar gezicht heeft een prachtige bleke teint. Deze blanke teint was dé grootste trend voor adellijke dames in de 18e eeuw.

Historisch goud

Historisch Goud is het erfgoedbedrijf van de Gemeente Heerlen

Bezoek site

Thermenmuseum Heerlen

Romeins kruispunt van wegen en werelden.

Bezoek site

Streekarchief Rijckheyt Heerlen

Sterk in de toekomst van het verleden.

Bezoek site

document.addEventListener( 'wpcf7mailsent', function( event ) { location = 'https://www.kasteelhoensbroek.nl/bedankt/'; }, false );